vrijdag 29 mei 2009

Workshops 29 juni



Tijdens de studiedag op 29 juni is het mogelijk om een van de drie workshops te volgen die wordenbegeleid door Waag Society.

In teamverband werkt u aan een concept dat aansluit bij uw eigen situatie. Hierbij maakt u gebruik van de bijbehorende nieuwe media tools. Aan het eind van de middag worden de resultaten kort besproken.

De drie workshops zijn:


1. Sociale Media

Onder sociale media worden de nieuwe internet toepassingen als hyves, Facebook, Flickr, YouTube en Twitter verstaan. Toepassingen waaraan grote communities zijn verbonden en waar de gebruiker actief op communiceert en media deelt. Een prachtig communicatieplatform, maar hoe zet je dit nu in voor erfgoedcollecties?)Onder invloed van sociale media neemt de bezoeker nieuwe rollen aan in relatie tot de erfgoedinstelling: de bezoeker als consument (vermaak, tijdverdrijf); als producent (door iets toe te voegen aan de collectie; als curator (selecteren, groeperen) of als onderzoeker (verdiepen, nieuwe kennis creƫren).

De deelnemers van de workshop worden in groepen verdeeld. Elke groep krijgt een foto van een persoon. Aan de hand hiervan wordt dit personage gedefinieerd: wat is dit voor persoon, wat doet hij/zij, komt hij/zij in een museum? Elke groep werkt een rol uit en kiest een specifieke tool (bv Facebook, NING, Flickr etc.) om in te richten. Hoe nodig je mensen uit om te participeren, hoe geef je deelnemers feedback, hoe zorg je dat de activiteit - indien gewenst - structureel wordt en welke netwerken kun je aanvullend inzetten?


2. Mobiel erfgoed

Mobiele telefoons hebben tegenwoordig breedband internet, kunnen alle soorten media opnemen en afspelen en kunnen zelfs met GPS je positie bepalen. Wanneer we de stad als expositieruimte beschouwen en de mobiele telefoon als cultureel kompas, wat is er dan allemaal mogelijk?

De groep wordt opgedeeld in een aantal teams die ieder een concept ontwikkelen. Aan de hand van een methodiek worden stap voor stap vastgesteld: doel, doelgroep, verhaalontwikkeling, interactiviteit, spelregels en technologie. Uiteindelijk leidt dit tot een presentabel concept.

3. Interactieve Ruimtes

Expositieruimtes hebben de laatste jaren veel nieuwe vormen verkend. Nieuwe vormen om de bezoeker op alternatieve manieren collecties te laten verkennen en hier veelal actiever mee te laten omgaan. Denk bijvoorbeeld aan het Digitale Depot van Museum Boymans van Beuningen, maar ook aan installaties als Betalab in het Teylers Museum. Maar hoe kom je nu tot zo'n interactieve ruimte - welke vorm past bij welk onderwerp?

Aanmelden voor de studiedag kan via www.erfgoedhuis-zh.nl/studiedag

Programma voor de studiedag

Het programma voor de studiedag van 29 juni is bekend:

De dag bestaat uit twee delen. Het ochtendprogramma draait om het kennismaken met nieuwe media. Na de lunch kunt u de opgedane kennis direct in praktijk brengen. U kunt kiezen uit 3 verschillende workshops, die worden georganiseerd door Waag Society uit Amsterdam.

09.00-09.30 Ontvangst met koffie en thee / Inschrijving

09.30-09.40 Welkomstwoord PHC/Erfgoedhuis door Andries Ponsteen, directeur

09.40-10.00 Simone Stoltz (Reinwardt Academie): Introductie Nieuwe Media

10.00-10.20 Nan van Schendel (Bibliotheek Gouda) over Project Waterwolf

10.20-10.40 Maurice van den Dobbelsteen (Nationaal Archief) over online cursus '23 archiefdingen'

10.40-11.00 Diana Timmer (Haags Historisch Museum): De Stad Geschonden. Den Haag in de Tweede Wereldoorlog

11.00-11.15 Pauze

11.15-11.35 Erfgoedcentrum DiEP: audiotour C. Buddingh'

11.35-11.55 Lucie Kuijpers (Maritiem Museum)

11.55-12.15 Willem Velthoven (Mediamatic)

12.15-12.35 Femke Burger (Museum voor Communicatie): Het Rijk van Heen en Weer (multimediale kindertentoonstelling)

12.35-13.30 Lunch en gelegenheid om museum te bezichtigen

13.30-15.45 Workshops Sociale Media / Mobiel Erfgoed / Interactieve Ruimtes

15.45-16.15 Presentaties van de resultaten van de workshops

16.15-16.30 Afsluiting door Andries Ponsteen

16.30-17.00 Borrel