maandag 21 juni 2010

Ding 23: evaluatie

We zijn gearriveerd! Ik vond het een mooie reis door de dingen heen. Jammer dat de cursus voorbij is, vooral de blogs van alle Schiedamse collega's vond ik heerlijk/nuttig/interessant/soms lollig om te lezen en af en toe van reacties te voorzien. Maar goed de cursus is voorbij, maar 2.0 gelukkig niet. Wil zeker blijven leren, en dan het liefst op een speelse manier.
Mijn favoriete dingen

- You Tube: vanwege de mogelijkheid om eenvoudig je bedrijfsfilms, promotiefilms e.a. te publiceren. Beelden zeggen meer dan 1000 woorden, om maar eens een cliche te gebruiken....;-)
- Flickr: groot bereik voor je foto's bij een breed publiek die je instelling wellicht nog niet kennen.
- Wiki's: zowel voor intern als extern gebruik.
- in het algemeen: Het is fijn nu alle 'tools' uitgeprobeerd te hebben. Bij nieuwe projecten/innovatie zal ik ze herinneren en effectief kunnen inzetten. Je creativiteit werd en wordt geprikkeld door deze cursus.

We zijn er ook binnen het PHC en Erfgoedhuis mee bezig, we hebben erover gediscussieerd en elkaar ideeen aan de hand gedaan. Het is belangrijk voor het PHC en om voorop lopen met nieuwe ontwikkelingen in het werkveld zodat we die kunnen doorgeven en stimuleren bij onze doelgroepen (de archieven, historische verenigingen en de musea). Met deze cursus zijn we in ieder geval 'bij' met web 2.0.
Op dit moment gebruiken we Flickr en Twitter intensief en gaan nadenken over de inzet van de andere tools.

Verrast: ja meerdere malen. Fijn om eens elk ding grondig te bekijken in plaats van : 'ik heb er van gehoord', maar geen idee wat je er mee kunt. Alleen Youtube en bloggen kende ik voor deze cursus. Ik heb veel geleerd als het gaat om de mogelijkheden van met name wiki's, flickr, tagging en RSS feeds.

De cursus verbeteren: Ik denk dat het voor de deelnemende instellingen heel duidelijk moet zijn voor ze beginnen dat het een grote inzet betekent voor hun medewerkers. Niet alleen in tijd, maar vooral ook in houding. Het is niet iets wat je er 'even' bij doet. ook de deelnemers moeten dit weten van te voren. Ik vond de oplossing van Leiden wel handig om een vaste tijd in de week te benutten om de (gezamenlijk) de cursus te volgen. En na de cursus: implementeren van die dingen die men nuttig acht. Want je stopt niet aan het eind van deze cursus. Je begint juist met het inzetten van 2.0 in je organisatie. Dus ook daar moet tijd en menskracht voor worden vrijgemaakt.

23 archiefdingen was voor mij leuk, nuttig en wordt vervolgd!

Klaar met de cursus

slimmer werken

Een seminar over slimmer werken (efficienter aan de slag dus), onder andere met behulp van 2.0! De website Lifehacking (waar het om draait) staat op de aftiteling, voor als je meer wilt weten.

1. inleiding slimmer werken | martijn aslander from punkmedia on Vimeo.