maandag 10 mei 2010

Ding 11: evaluatie

Het wordt hoog tijd voor een evaluatie, laten we er even bij gaan zitten:

- Weblogs en wiki's: ik denk dat je een blog heel gemakkelijk als instelling kan inzetten als aanvulling op de bestaande website. Het hangt er vanaf wat het doel is van het blog. Je kunt focussen op een specifiek onderwerp, zoals wij hebben gedaan met dit blog toen we een studiedag organiseerden over het gebruikt van nieuwe media. Zeker als meerdere collega's hun (persoonlijke) bijdragen hierop publiceren, wordt een blog levendig. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een wiki aan te maken. Dan kunnen bezoekers ook echt content toevoegen, en niet slechts reageren op de inhoud. Alles hangt af van het doel van berichtgeving.
- RSS feeds: tja, feeds zijn handig voor de individuele medewerker die hiermee zijn informatiestromen beheert. Voor iedereen is dit verschillend. Mijn enige advies zou zijn om kritisch te kijken welke feeds je werkelijk nodig hebt, dus van sites die je nu ook al regelmatig aanklikt om te zien of er nieuws is. Voor het lezen en bijhouden van de Schiedamse blogs vind ik feeds absoluut een uitkomst. En een RSS feed op de pagina van je instelling is natuurlijk een 'must'.
- Flickr: een goed uithangbord voor je organisatie, hoewel je niet al te veel interessante reacties moet verwachten. Het is gewoon belangrijk om daar aanwezig te zijn, omdat flickr door veel bezoekers wordt bezocht die niet weten dat een archiefdienst beeldbanken of bijzondere fotocollecties bezit. Flickr is wat dat betreft zeer laagdrempelig.
- You tube is een uitstekend platform voor het tonen van oud film materiaal maar vooral als presentatie van eigen tentoonstellingen, bijeenkomsten, evenementen (aankondigingen). Zorg voor een vaste hand en spannende muziek op de achtergrond:-)
- Twitter: ik twitter nu zo'n twee weken en het is vooral leuk om te lezen waar collega's zich mee bezig houden: zowel prive als werk. Die zaken lopen echt dwars door elkaar heen, maar op een of andere manier geeft dat niet. Je voelt je door de directheid van berichten sturen echt deel uitmaken van een community. Voorlopig ga ik er nog mee door. Ook via het PHC twitter account. Trouwens, voor instellingen is het handig om te weten waar je collega's mee 'worstelen' of hun kennis delen. En het is ook niet verschrikkelijk om wat berichten te missen......
- Kaarten maken: dat is er nog steeds niet van gekomen. Ik ben begonnen aan een kaart met vakantiefoto's, maar het is niets voor mij. Het lukt me niet op de goede plaats een foto in te voegen. Ik kom uit in de Waddenzee (niet op Vlieland, zoals de bedoeling was;-)) Gebrek aan ruimtelijk inzicht denk ik. Het is me gelukkig wel gelukt om een adres toe te voegen aan de al bestaande kaart van de Archiefwiki:-). Ik zie de toepassing absoluut voor een archief, omdat archiefstukken meestal locatiegebonden zijn.
- Tagging: de enige manier om met tagging iets te bereiken, is het aantrekkelijk te maken voor bezoekers om mee te doen. Dus zet een trefwoorden spelletje op je site!

Meebo

De Meebo gadget krijg ik nog niet werkend. Iemand nog een goed idee?

Gezocht: collega om mee te msn'en

Is er iemand van jullie die al msn't?

Ding 16: instant messaging

Chatten maakt me wat huiverig. Het ligt zo dicht bij 'oeverloos gepraat in de ruimte' en 'afleiding van werkelijk nuttige en noodzakelijke taken'. Ik heb toch maar de stoute schoenen aangetrokken en Windows Live Messenger gedownload en zoek nu naar anderen die graag willen chatten. Puur om het eens uit te proberen. Ook probeerde ik de 'meebo bar' te downloaden op het blog maar ik zal alleen een titel staan, geen boxje om teksten in te schrijven. Misschien deed ik iets verkeerd. Ik probeer het straks weer.

Want wat is de meerwaarde van chatten voor een archief? Ik heb het net gevraagd bij de chatbox van de Zeeuwse Bibliotheek en wacht nu tot het 14.00 uur is, zodat ze weer open zijn en klaar voor vragen van buitenaf.

Het zou een aantal voordelen kunnen opleveren:
- drempelverlagend voor bezoekers (vooral voor jongeren die chatten heel normaal vinden of voor mensen met telefoonangst of voor diegenen die graag anoniem willen blijven)
- het bieden van een extra hippe service
- ook mogelijk op andere tijden dan alleen van 9.00-17.00 uur
- handig om in te zetten voor speciale gelegenheden/projecten/evenementen, maar dan moet je je chattijden wel goed verspreiden onder je doelgroepen.

Het belangrijkste is natuurlijk dat je medewerkers vrij moet maken voor deze functie. Dus een soort telefoondienst laten draaien. Wellicht ook buiten werktijden om. Het nieuwe werken dus.

Ding 17 Sociale netwerken

Sociale netwerken, ja graag.
Mijn favoriete netwerken liggen meer in de lijn van LinkedIn en Archief 2.0. Al zou ik wat actiever kunnen zijn op LinkedIn...... Wat ook in Sjefs Kerkhof's blog naar voren komt, is te zorgen dat je je informatiestromen en netwerken kunt bundelen en bedienen vanuit 1 centrale plek. Dat zou een uitkomst zijn zeg. Niet meer het gehannes met 20 verschillende plaatsen om in te loggen en 376 gebruikersnamen c.q. bijpassende wachtwoorden te onthouden;-)

Voor een instelling zou een goed gekozen sociaal netwerk ook nuttig kunnen zijn. Hoewel ik facebook meer iets vind voor prive zaken, las ik dat het Museum of Modern Art een pagina heeft met scharen fans. Ik vind deze pagina mooi opgebouwd en het heeft als voordeel dat je vanuit facebook ook naar hun twitterberichten en youtubekanaal kan. Dus alle informatie is op 1 plaats bereikbaar:-) Een idee voor een archiefinstelling om te volgen?

Maar het meest lucratieve netwerk tot nu toe is Bol.com:
Sinds een paar maanden ben ik de gelukkige uitbater van een boekwinkeltje. Rijk wordt je er niet van, maar iedere keer als een klant een boek bij koopt, mag ik voldaan en tevreden het kleinood inpakken, lintje erom heen en hup op de post doen. Een aanrader voor iedereen die boeken over heeft en ze niet bij het oud papier wil achterlaten.

Sociale media: we kunnen er niet meer om heen. Stephen Fry verwoordt dit goed in het onderstaande filmpje: