maandag 10 mei 2010

Ding 11: evaluatie

Het wordt hoog tijd voor een evaluatie, laten we er even bij gaan zitten:

- Weblogs en wiki's: ik denk dat je een blog heel gemakkelijk als instelling kan inzetten als aanvulling op de bestaande website. Het hangt er vanaf wat het doel is van het blog. Je kunt focussen op een specifiek onderwerp, zoals wij hebben gedaan met dit blog toen we een studiedag organiseerden over het gebruikt van nieuwe media. Zeker als meerdere collega's hun (persoonlijke) bijdragen hierop publiceren, wordt een blog levendig. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een wiki aan te maken. Dan kunnen bezoekers ook echt content toevoegen, en niet slechts reageren op de inhoud. Alles hangt af van het doel van berichtgeving.
- RSS feeds: tja, feeds zijn handig voor de individuele medewerker die hiermee zijn informatiestromen beheert. Voor iedereen is dit verschillend. Mijn enige advies zou zijn om kritisch te kijken welke feeds je werkelijk nodig hebt, dus van sites die je nu ook al regelmatig aanklikt om te zien of er nieuws is. Voor het lezen en bijhouden van de Schiedamse blogs vind ik feeds absoluut een uitkomst. En een RSS feed op de pagina van je instelling is natuurlijk een 'must'.
- Flickr: een goed uithangbord voor je organisatie, hoewel je niet al te veel interessante reacties moet verwachten. Het is gewoon belangrijk om daar aanwezig te zijn, omdat flickr door veel bezoekers wordt bezocht die niet weten dat een archiefdienst beeldbanken of bijzondere fotocollecties bezit. Flickr is wat dat betreft zeer laagdrempelig.
- You tube is een uitstekend platform voor het tonen van oud film materiaal maar vooral als presentatie van eigen tentoonstellingen, bijeenkomsten, evenementen (aankondigingen). Zorg voor een vaste hand en spannende muziek op de achtergrond:-)
- Twitter: ik twitter nu zo'n twee weken en het is vooral leuk om te lezen waar collega's zich mee bezig houden: zowel prive als werk. Die zaken lopen echt dwars door elkaar heen, maar op een of andere manier geeft dat niet. Je voelt je door de directheid van berichten sturen echt deel uitmaken van een community. Voorlopig ga ik er nog mee door. Ook via het PHC twitter account. Trouwens, voor instellingen is het handig om te weten waar je collega's mee 'worstelen' of hun kennis delen. En het is ook niet verschrikkelijk om wat berichten te missen......
- Kaarten maken: dat is er nog steeds niet van gekomen. Ik ben begonnen aan een kaart met vakantiefoto's, maar het is niets voor mij. Het lukt me niet op de goede plaats een foto in te voegen. Ik kom uit in de Waddenzee (niet op Vlieland, zoals de bedoeling was;-)) Gebrek aan ruimtelijk inzicht denk ik. Het is me gelukkig wel gelukt om een adres toe te voegen aan de al bestaande kaart van de Archiefwiki:-). Ik zie de toepassing absoluut voor een archief, omdat archiefstukken meestal locatiegebonden zijn.
- Tagging: de enige manier om met tagging iets te bereiken, is het aantrekkelijk te maken voor bezoekers om mee te doen. Dus zet een trefwoorden spelletje op je site!

1 opmerking:

23 Dingen zei

Dank je voor je heldere uiteenzetting met mogelijkheden. Zowel voor persoonlijk- als zakelijk gebruik. En ik vind het leuk om te zien dat jij je op alle toepassingen echt toelegt om het te begrijpen. De juf zei dan vroeger "Ga zo door" :-)