maandag 10 mei 2010

Ding 17 Sociale netwerken

Sociale netwerken, ja graag.
Mijn favoriete netwerken liggen meer in de lijn van LinkedIn en Archief 2.0. Al zou ik wat actiever kunnen zijn op LinkedIn...... Wat ook in Sjefs Kerkhof's blog naar voren komt, is te zorgen dat je je informatiestromen en netwerken kunt bundelen en bedienen vanuit 1 centrale plek. Dat zou een uitkomst zijn zeg. Niet meer het gehannes met 20 verschillende plaatsen om in te loggen en 376 gebruikersnamen c.q. bijpassende wachtwoorden te onthouden;-)

Voor een instelling zou een goed gekozen sociaal netwerk ook nuttig kunnen zijn. Hoewel ik facebook meer iets vind voor prive zaken, las ik dat het Museum of Modern Art een pagina heeft met scharen fans. Ik vind deze pagina mooi opgebouwd en het heeft als voordeel dat je vanuit facebook ook naar hun twitterberichten en youtubekanaal kan. Dus alle informatie is op 1 plaats bereikbaar:-) Een idee voor een archiefinstelling om te volgen?

Maar het meest lucratieve netwerk tot nu toe is Bol.com:
Sinds een paar maanden ben ik de gelukkige uitbater van een boekwinkeltje. Rijk wordt je er niet van, maar iedere keer als een klant een boek bij koopt, mag ik voldaan en tevreden het kleinood inpakken, lintje erom heen en hup op de post doen. Een aanrader voor iedereen die boeken over heeft en ze niet bij het oud papier wil achterlaten.

Sociale media: we kunnen er niet meer om heen. Stephen Fry verwoordt dit goed in het onderstaande filmpje:

3 opmerkingen:

cursus23archiefdingen@gmail.com zei

Yeah nog meer Stephen Fry!

Hij heeft inderdaad wel een aantal goede punten. Ik ga even nader in op het stukje van de 20-ers: Ik kan me vaag nog een wereld zonder internet herinneren, maar het heeft zoveel ontzettend voordelen. Bovendien heeft internet er bij mij persoonlijk dat mijn talenkennis met name van het Engels een stuk vergroot is. Sterker nog, mijn wereld had er zonder internet heel anders uitgezien.

23 Dingen zei

In mijn beleving zou je als organisatie niet moeten investeren in het oprichten van eigen communities met bijv. Ning. Althans niet waar het gaat om gebruikersinteractie. Daarvoor kun je je beter profileren in de bestaande grote netwerken. Daarbij lijkt me Facebook op dit moment wel de belangrijkste. Ga DAAR de verbintenissen aan en qua techniek zorg je er natuurlijk voor, dat je op je eigen FB account de informatie laat binnenstromen vanuit andere plekken waar je actief bent. Je gewone website blijft dan wel het moederschip, maar je aanwezigheid op de netwerksites is een heel belangrijke voelspriet naar je publiek.
Zou er al ooit onderzoek gedaan zijn naar gebruik van sociale netwerken onder de typische archiefbezoeker?

Provinciaal Historisch Centrum/ Tamara van Zwol zei

het hangt er natuurlijk van af wat je verstaat onder een typische archiefbezoeker. Als ik kijk naar genealogen denk ik dat zijn bijzonder betrokken zijn bij het vormen van sociale netwerken omdat ze graag hun gevonden informatie willen publiceren en uitwisselen.