maandag 10 mei 2010

Ding 16: instant messaging

Chatten maakt me wat huiverig. Het ligt zo dicht bij 'oeverloos gepraat in de ruimte' en 'afleiding van werkelijk nuttige en noodzakelijke taken'. Ik heb toch maar de stoute schoenen aangetrokken en Windows Live Messenger gedownload en zoek nu naar anderen die graag willen chatten. Puur om het eens uit te proberen. Ook probeerde ik de 'meebo bar' te downloaden op het blog maar ik zal alleen een titel staan, geen boxje om teksten in te schrijven. Misschien deed ik iets verkeerd. Ik probeer het straks weer.

Want wat is de meerwaarde van chatten voor een archief? Ik heb het net gevraagd bij de chatbox van de Zeeuwse Bibliotheek en wacht nu tot het 14.00 uur is, zodat ze weer open zijn en klaar voor vragen van buitenaf.

Het zou een aantal voordelen kunnen opleveren:
- drempelverlagend voor bezoekers (vooral voor jongeren die chatten heel normaal vinden of voor mensen met telefoonangst of voor diegenen die graag anoniem willen blijven)
- het bieden van een extra hippe service
- ook mogelijk op andere tijden dan alleen van 9.00-17.00 uur
- handig om in te zetten voor speciale gelegenheden/projecten/evenementen, maar dan moet je je chattijden wel goed verspreiden onder je doelgroepen.

Het belangrijkste is natuurlijk dat je medewerkers vrij moet maken voor deze functie. Dus een soort telefoondienst laten draaien. Wellicht ook buiten werktijden om. Het nieuwe werken dus.

2 opmerkingen:

23 Dingen zei

Absoluut goede voordelen die je noemt. Heb je ook al eens bij het BHIC een chat gestart? Of gewoon eens via robcoers.nl?
MSN is handig als je weet dat je doelgroep daarop aanwezig is. Bij de chatversie van al@din was het mogelijk om aladin@hotmail.com toe te voegen aan je buddylijst, zodat je eigenlijk altijd een bibliothecaris bij de hand had - als die online kwam.
Meebo biedt daarnaast nog het voordeel dat je organisatie via meer platforms kunt aanbieden. Allemaal met het voordeel dat je in de vriendenlijst van mensen kunt komen. En ze niet naar je site hoeven te komen.
Wil je dat juist wel, dan biedt Google Talkback grote voordelen. Gebruik ik zelf ook op mijn site.

Er lopen lokale initiatieven, maar een landelijke archiefbrede aanpak zou volgens mij wel wenselijk zijn. Wat denk jij?

Provinciaal Historisch Centrum/ Tamara van Zwol zei

een landelijke aanpak lijkt me voor bezoekers een verademing. Dat ze altijd een archivaris te pakken kunnen krijgen, misschien ook 1 die meerdere instellingen tegelijk behapt en helpt met zoeken naar informatie. Dat is ook efficient voor de archiefdiensten.