donderdag 9 juli 2009

Verslag vanuit de Oudheidkamer Nieuwerkerk a/d IJssel

De studieochtend stond in het teken van het kennismaken met de nieuwe media.
Nieuwe media werden heel ruim gezien; van websites tot en met interactieve ruimten. Hierbij had men een verdeling had gemaakt in sociale media (Hyves, YouTube etc.), mobiel erfgoed (toepassingen met GPS etc.) en interactieve ruimten.

De nadruk zou liggen op praktische toepassingen waarmee men nieuw publiek zou kunnen bereiken of bestaand publiek zou kunnen versterken.
Sprekers van diverse musea en bedrijven lieten hun visie schijnen op de nieuwe media en vertelde over de manier waarop zij nieuwe media toepassen.

Ondanks dat de meeste besproken projecten te groot zijn voor de oudheidkamer waren de sprekers zeer inspirerend.
Zo lijkt een audiotour, zoals deze in Dordrecht is gemaakt, ondanks dat deze daar weinig deelnemers trekt, toch wellicht voor de oudheidkamer ooit een optie.
Vaak zijn het de kleine details van grote projecten, zoals het sturen van een ansichtkaart aan deelnemers na een bezoek, die we in de oudheidkamer zouden kunnen gebruiken.

In de middag heb ik deelgenomen aan de workshop rond interactieve ruimten. Allereerst volgde een algemene uitleg door Waag Society over het begrip interactieve ruimten. De Waag ontwikkelt allerlei creatieve technologie voor diverse toepassingen in onder andere musea.
Vervolgens zijn we in groepjes aan de slag gegaan met diverse casussen met de vraag wat voor technologie kun je gebruiken zodat er een interactieve “ruimte” ontstaat.

In mijn workshop hebben we gebrainstormd over het interactief maken van de boeken van Dik Trom. Peter Fiedeldij Dop van de stichting schooltje van Dik Trom heeft daadwerkelijk de opdracht om de boeken van Dik Trom m.b.v. van een bestaand schooltje en de locaties daaromheen interactief te maken.

We zijn tijdens de workshop uiteindelijk gekomen tot een concept waarbij de bezoekers, nadat zij de keuze hebben gemaakt tussen één van de karakters uit Dik Trom, op een levensgroot ganzenbord op het schoolplein starten. Afhankelijk van de plaats op het ganzenbord waarop zij belanden, moeten zij een opdracht bij een locatie (molen, schooltje, slootkant, begraafplaats) maken die te maken heeft met één van de verhalen uit de Dik Trom-boeken. Met het maken van deze opdrachten leren de deelnemers de verhalen kennen en kunnen ze punten verdienen.

Hoewel het concept verre van uitgewerkt is, was het zeer goed om onbevangen te brainstormen over de (on)mogelijkheden van interactiviteit in een klein museum.
Ook voor dit deel van studiedag geldt weer dat delen ooit implementeerbaar kunnen zijn in de oudheidkamer.
Voor de oudheidkamer is het toepassen van nieuwe media, naar mijn mening, in de toekomst vooral voor het versterken van het bestaande publiek.

Kortom de dag was zeer inspirerend!

Marijke Edel
7 juli 2009