maandag 22 maart 2010

Ding 5: blogging en webcare

Na een toch wat lange radio stilte (door vakantie, te geven cursussen en aankoop van een huis) kom ik weer toe aan de 23 dingen. In dit geval het ding over blogging en webcare.
Ik heb wat rondgesurfd en de verschillende blog search tools gebruikt. Technorati beviel mij het beste: overzichtelijk en to-the-point en eenvoudig te doorzoeken. Ik zocht namelijk blogs met als onderwerp 'Sherlock Holmes'. Ik verzamel boeken over deze man en ben fan van de boeken van Conan Doyle. Via Technorati kwam ik op een blog bedoeld voor 'echte' fans: The Baker Street Blogs.

Daarnaast heb ik gemerkt dat 'minder' 'meer' is: een overschot aan RSS feeds leid je af van je gewone taken. De neiging om regelmatig te kijken of er nieuwe berichten binnen zijn gekomen is soms lastig te onderdrukken. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor e-mail. Ik streef ernaar om dit dus te beperken tot 2 a 3 keer per dag.

Het voorbeeld van het Utrechts Archief, zelf je eigen feed samenstellen is misschien ook nog wat voor ons, voor www.geschiedenisvanzuidholland.nl. Daar ga ik zeker naar kijken.

Wat betreft webcare: ik heb dit een tijdje aangehad voor mijn eigen naam en voor het PHC, maar dan kreeg ik vaak zoveel berichten terug die onbruikbaar waren (die ons helemaal niet betroffen) dat ik de meldingen maar heb gestopt. Ik begrijp op zich de meerwaarde wel voor een publieksinstelling, maar voor onze afdeling vond ik het wat te ver gaan.

3 opmerkingen:

23 Dingen zei

Hey Tamara, fijn dat je weer terug bent. 'Grappig' dat je Technorati positief beoordeeld, want het is alom bekend dat deze oude reus - T. was de allereerste rss-finder - te kampen heeft met teruglopend gebruik. Vroeger hadden ze zelfs nog een behoorlijk accurate index van weblogs en feeds op rubriek gesorteerd. Dat is nu bijna onbegonnen werk als je die ambitie hebt op algememeen niveau.

Zoiets zou misschien wel interessant zijn voor een niche, een kleiner vakgebiedje. Zie je hier een mogelijkheid voor ... (wie?)?

Jargon wellicht, maar wat is het PHC en welke termen volgde je daarbij om te horen wat mensen over het PHC zeiden?

23 Dingen zei

Ehem...stomme vraag over de betekenis van het PHC :-)

Provinciaal Historisch Centrum/ Tamara van Zwol zei

De termen waren: geschiedenis van Zuid-Holland, Provinciaal Historisch Centrum en studiedag nieuwe media. (we wilden graag weten of er nav onze studiedag reacties kwamen..) Enfin, je kreeg dus alle studiedagen die niet over nieuwe media gingen en alle reacties die een 'provinciaal' tintje hadden.