maandag 22 maart 2010

Ding 7: flickr verder verfijnen en mash ups

Zoekplaatjes
Zoekplaatjes.nl is echt een aanwinst. Als ik op 'Schiedam' zoek en b.v. het eerste zoekplaatje aanklik, dna zie je echt voldoende reacties, juist ook de inhoudelijke.

Mash ups
Ik heb 1 mash up geprobeerd en vond deze widget wel een aanwinst voor op dit blog. Het was erg eenvoudig om aan te maken en verzorgt gelijk de reclame voor je fotostream.
Provinciaal Historisch Centrum Zuid-Holland. Get yours at bighugelabs.com

Findr vind ik trouwens ook een uitkomst. Het zou mooi zijn als je dat als extraatje op je eigen flickr pagina kan plaatsen. Maar of dit mogelijk is, daar ben ik nog niet achter.

Creative Commons


Het PHC gebruikt de Creative Commons licentie ook, zie hierboven. Zo vrij mogelijk dus. Op Flickr zelf wordt door andere instellingen en personen gebruik gemaakt van een combinatie, naast het bovenstaande icoontje, ook nog het niet commercieel mogen gebruiken- en het ;'geen afgeleiden maken' icoon.

Het zoeken in Flickr naar afbeeldingen met CC licenties is eenvoudig: via de 'advanced search' kun je dit gewoon aanklikken.

Creative Commons is denk ik de uitvinding voor archieven, het geeft duidelijkheid aan gebruikers en aan de archiefinstelling voor documenten die op internet staan. Want als je de rechten niet wilt vrijgeven, kan dat ook nog heel makkelijk worden aangegeven.

2 opmerkingen:

23 Dingen zei

Hmm... de link naar zoekplaatjes.nl doet het niet. Weet je waarom?
Findr op je eigen Flickr collectie kan bij mijn weten niet. Het is eerder een aanvulling op de foto's van iedereen. Je zou wel consequent moeten blijven taggen en misschien op een plek (site of blog) de tagcloud kunnen laten zien voor extra exposure...

Je kent wellicht ook The Commons. Daar kun je je voor opgeven als erfgoedinstelling, maar pas na 2010 (teveel belangstelling)!

Provinciaal Historisch Centrum/ Tamara van Zwol zei

Nee, vreemd, gisteren deed de link het nog wel, maar of ik de pagina in firefox of explorer open, hij geeft een foutmelding. Hoerwel ik nu wel een deel van de site te zien krijg, het middendeel laadt niet ?!@

Bedankt voor de tip van de tagcloud, dat gaan we doen.
The commons ken ik via het Nationaal Archief. Jammert van de overload; dan blijven we nog even op de 'gewone' Flickr aanwezig...